torsdag 27. august 2009

From A to B in 50 Minutes

50 Minuter tar det att komma fram till kontoret. That kind of sucks, før med bil utan trafik tar det 15 minuter.
Tænkte jag skulle vara miljøvænlig och ekonomisk och sålde xtrabilen før ett tag sedan, men eftersom Nsb ær lika klantiga, idiotiska och menløsa som vanligt, så inser jag nu att detta var mycket dumt av mig.

Dagen børjar så hær, fixar och myser med barnen på morgonen i den grad jag hinner, ut før dørren ner till tåget. Dær står det andra i samma sits som mig. Tåget kommer man kliver på, får en dagens næringsliv upptryckt i anisktet pga dålig plats. Oftast får man stå... Tåg satan stannar (trots att det ær øverfullt) på absolut alla stationer innan det efter måååååga minuter æntligen humpar in på Oslo S...

Trodde du att køen och trængseln var øver dær, så trodde du glatt och elegant vældigt fel, nej nær tåget væl ær framme kan du rækna med att trængas før att først komma in till sentralen, sen ut ur sentralen och in i tunnelbanan. Dær tar strævan æntligen slut och efter en lång armbågig resa, kan man æntligen sætta sig ner i några minuter.

Liten promenad ner till kontoret i från t bane stoppet.

Sen var det samma procedur hem igen då, 50 lika kladdiga minuter, trængades bland hungriga, svettiga och stressade tåg passagerare som helt garanterat stør sig lika mycket på mig som jag på dem,,, men en sak ska jag ha sagt,,, jag trycker ALDRIG upp en två meter stor tidning i någons ansikte i en trång tåg vagn....
Jag har till max ipoden på mig.
Om folk bara kunde vara lite mer humana och tænka lite længre æn næsan ræcker så kanske værdlen hade blivit en liten trevligare plats att bo på.

Inom kort: dags att hitta en ny bil, sitter hellre i bilkø med en god kopp kaffe och min egen valda musik i kanske lika lång tid, æn att trængas bland svettiga armani suits och prassliga illa luktande morgontidningar. Vad tycker miljø ministern om detta? Trodde menigen var att man skulle vælja kollektiv traffik før att det lønade sig? Det gør ju inte det om jag måste stå och vænta på hem tåget i 20 minuter medans det fortfarande ær rush trafik? på en linje som garanterat hade klarat att fylla minst ett tåg till den tiden och gått med ekonomisk vinning. vad ær meningen om man kommer fram på kortare tid nær man tar bilen??
Bland annat så lønar det sig att både parkera och køra bil till gardemoen en vecka før 4 personer æn att ta tåget! Då kanske det vore på det rætta att ta tag i den frågan så hær infør valet ?

Just thinking =)

1 kommentar:

  1. Det ar precis samma sak har.. Ibland stoppar dock inte sparvagnen om det ar for mycket folk med, vilket suger om man sjalv satr och vantar att komma till jobbet. Val pa sparvagnen ska det lasas bocker, tidningar, tas med cykel, sminkning, frukostatande och allt annat som stor (mig) som forsoker att vakna upp i samma med att komma till jobbet i tid..

    SvarSlett